زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

زیارتگاه اسماعیل ولیانی‌





زیارتگاه شیخ اسماعیل قازانقایی، معروف به ولیانی‌، در منطقه عقره واقع در استان دهوک در کشور عراق قرار دارد.


۱ - توصیف زیارتگاه



زیارتگاه، در منطقه «عقره» قرار دارد. ساختمان آن، شامل بنای سنگی جدیدی است که رواق یا سایبان مستطیل کوچکی دارد و بر فراز آن، گنبد سفیدرنگی وجود دارد.

۲ - معرفی اجمالی



شیخ اسماعیل قازانقایی، معروف به ولیانی، از سادات برزنجی کردستان و مشایخ بزرگ طریقت قادریه در این سرزمین، بوده است. سادات برزنجی، از خاندان‌های معروف جنوب کردستان، به شمار می‌آیند که نسب خود را به امام موسی کاظم (علیه‌السّلام) می‌رسانند و به روستایی، به نام «برزنجه»، در شرق سلیمانیه عراق، منسوب می‌باشند و زیارتگاه جد اعلای آنها، شیخ عیسی برزنجی، در همین منطقه قرار دارد.
شیخ اسماعیل ولیانی، طریقه علویه و خلوتیه را از پدرش شیخ محمد نودهی کسب کرد. سپس مدتی در بغداد، در زمره مریدان یکی از صوفیان اهل‌سنت، به نام شیخ احمد احسایی، درآمد و از وی، طریقت قادریه را فراگرفت. سپس به زادگاهش قازانقایه، بازگشت و برای نخستین بار در کردستان، طریقت قادریه را رواج داد. او در سال ۱۱۰۳ ه. ق، در ولیان موصل درگذشت.

۳ - مقابر هم‌جوار



نزدیک مقبره شیخ اسماعیل ولیانی، قبور تعداد دیگری از اقطاب و مشایخ تصوف قرار دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: محمد الهتاک، فرزند شیخ عبدالعزیز گیلانی، شیخ عبدالعزیز برزنجی، پدر شیخ سعید برزنجی، شیخ محیی‌الدین بن شیخ محمود هشه‌زینی، شیخ فاتح برزنجی و شیخ یحیی، فرزند شیخ اسماعیل ولیانی.
[۲] عامری، ثامر عبدالحسن، المراقد والمزارات فی العراق، ص۷۹.


۴ - پانویس


 
۱. بنیاد دائرة المعارف اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، ج۱، ص۴۹۷.    
۲. عامری، ثامر عبدالحسن، المراقد والمزارات فی العراق، ص۷۹.


۵ - منبع


زیارت‌گاه‌های عراق، محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، برگرفته از مقاله «زیارتگاه اسماعیل ولیانی‌» ج۲، ص۲۱۸.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.